Hekayat-Hanouma

حكايات أفروديتية من كل الانواع

Thursday, November 23, 2006

كاس ويسكي

كل أفلام زمان من الاربعينيات وحتى التمانينات وقبل طوفان المد الديني كان فيها الأبطال بيشربوا ويسكي عادي جدا.

كان الويسكي هو المشروب الرسمي في الحفلات واللي بيعدي الويتر بصينية عليها الكاسات وصاحبة البيت تقدمه لضيوفها ستات ورجالة ومفيش مشكلة كله بيشرب ومحدش بيقول حرام أو مبشربش.
انهاردة كنت باتفرج على فيلم فكرني باني مشتاقة لكاس ويسكي. وعادة أنا باشرب الويسكي مع جوزي او في الحفلات مع أصحابنا ولان زوجي مسافر وبقالنا كتير لا سهرنا ولا خرجنا ولا عملنا حفلة، قررت اني اخد كاس ويسكي مع نفسي ولقيت الموضوع ظريف جدا.
انا مش سكيرة والويسكي موجود قدامي في البيت طول الوقت لكن انا مش باشرب الا حسب الظروف زي ما قلت قبل كده.
وفي صحة الويسكي افلام زمان ومعذرة للمد الديني اللي بقى شايف ان أي واحدة مبينة شعرها تبقى مسيحية او يهودية أو أي حاجة تانية يعني مش مسلمة.
امبارح وانا طالعة في اسانسير بيتنا كان طالع معايا اتنين سمر بيتكلموا إنجليزي بس بلكنة نضيفة يعني مش سودانيين من الجنوب، حاجة تانية. وسألوا بنتي عاملة ايه بالانجليزي ولان بنتي تربية فرنساوي ورغم الكارتون اللي بتتفرج عليه مفهمتش فاضطريت انا ارد عليهم وقولهم إنها بتفهم فرنساوي بس.
وفجأة لقيت واحد فيهم بيسألني انت مسيحية قلت له لأ ، قاللي يبقى اتربيت بره لانك مش لابسة حجاب، قلت له لا اتربيت هنا ومسلمة ومش لازم ابقى محجبة.

ونزلت بس قعدت افكر انهاردة مع فيلم شادية والويسكي عاللي بيحصل لنا واللي لسه هيحصل وأزمة فاروق حسني وتصريحاته عن الحجاب اللي مقوم البلد مع انه في النهاية حرية شخصية ومش هو ده جوهر الدين. انا مش هاقلب الموضوع عن الدين بس فعلا ربنا يستر علينا والا فوتر A la votre او سانتيه Sante وبالعربي في صحتكم.

9 Comments:

  • At 4:27 PM, Anonymous Anonymous said…

    look ; madam ertadety tekony moslema lazem te3rafy n fe 7aga esmaha rabbena we fe 7aga esmaha ta3lemato.........we mn elta3lemat de n el7egab wageb we el7`amra 7aram we mn elkaba2er. .....bas law fe wa7ed msh bynaffez elta3lemat de yeb2a maba2ash moslem ,la2 hwwa moslem bas bye3ml ma3syya ....ana m3aky enohom now bya3taberoh kafer bas da fekr 3`alat mn elafkar elly malya elbalad elyomen dol...we msh la2en el7`amra kanet felaflam teb2a ba2et 3ady ana a3taked n talat terba3 elmasryyen zaman msh kano byeshrabo we elly kan felaflam 6aba2a high 6ol 3omraha we 7atta now bta3taber elden da wesam tetbaha beh msh ta3lemat lazem tetnaffez.
    yaret asma3 raddek bas sry ana ma3rafsh ata3aml m3a elblogs de bas da my email (pacific_a7mad@yahoo.com)
    sa7e7 avotre sante salam

     
  • At 11:24 PM, Blogger Hanouma said…

    يا سيدي المحترم أشكرك على رايك وانا عارفة اني مش ملتزمة دينيا، مكن اكون مقصرة في الالتزام بالفروض الدينية لكن فيه حاجات تانية كتير بيطلبها مننا ديننا ومحدش بيلتزم بيها، زي المعاملة مع الاخرين وانك متاكلش حق حد والصدقة وعدم النميمة واغتياب الاخرين وبر الوالدين حاجات تانية كتير فيهناس بتصلي وتصوم ولابسة الحجاب ومبتعملهاش. وانا عارفة اني لا انا صح ولاهم صح بس اللي قصدي عليه طريقة التكفير اللي بقينا عايشين فيها، ياشيخ ده بقوا يكفروا المسيحيين علناوده مش في ديننا لاننا مؤمنيت بالمسيح عليه السلام وكل الأنبياء.

    يعني الموضوع ده طويل وشكرا على رأيك وانا مكانش قصدي اي حاجة غير اني اتمنى ان المجتمع يعود لانفتاحه وزمان كان فيه الملتزم دينيا وبرضه فيه اللي بيشربوا والافلام طول عمرها لما بتقدم طبقة معينة بتقدمها كده وانا فهمة ده كويس بس باتكلم على تقديم الخمرة بشكل ظريف مش زي افلام دلوقت.

    ومرة تانية اشكرك على مشاركتك

     
  • At 5:56 AM, Anonymous Anonymous said…

    enty kalamek mazbot,bas lazem tela7zy ennek lamma gety tehagmy hagemty el7egab we man3 el7`amra elmafrod tehagmy elnas elly afkarha 3`alat welly bykaffaro elnas kollaha..........eleslam den eltasamo7 ah bas lazem na3taref n e7na msh bnnafez ta3lemat kter feleslam
    ana bas mohtam belmawdo3 da la2en kol shwayya elnas teseb elmawdo3 elasasy we hwwa ahammyet kobol ra2y ala5ar we yo23odo yeshtemo fel7egab we fe eleslam
    thx lehtemamaek
    bye

     
  • At 11:54 AM, Blogger Hanouma said…

    صديقي المجهول

    أنا اللي اشكرك لاهتمامك لكن احب اوضح اني مش ضد الحجاب وعارفة ان الخمر من الكبائر وعارفة كمان اني بعيدة عن الدين في الوقت الحالي لكنني نشأت في أسرة متدينة واكيد هالتزم قريب بس اتعلمت كمان جوهر الدين قبل مظهره. يعني مش لازم البس حجاب واغطي راسي بس اظلم الناس واتعامل نعاهم بعجرفة واتكلم عليهم وحش. واضرب اسفين في زمايلي في الشغل عشان انا اللي اترقى او اعامل الشغالة بعجرفة او اكل حق الاجير.

    فيه ناس كتير بتعمل كده ولابسة حجاب وبتصلي في الجامع، انا امي رحمها الله علمتني حاجات كتيرة مهمة في داخل الدين وهي مثلا الصدقة على الفقير ولو كان من أقاربي فهذا اهم واحيانا باتصدق بآخر فلوس في جيبي وانا عارفة ان ربنا مش هيسيبني وهيبعتلي فلوس. وعلمتني اني ادي الاجير حقه قبل أن يجف عرقه واتعامل مع الناس البسيطة باحترام وبدون عجرفة.
    دا انا باخاف اظلم سواق التاكسي واديله اقل من حقه اللي هو ممكن يكون معقول جدا بس مثلا العرف اكتر وشية ولو معييش فكه باقوله انت مسامح في القليل اللي هو المفروض حقه بس العرف انه يكون اكتر شوية او انا بادفع اكتر شوية.

    لاني اتعلمت ان ربنا ممكن يغفر عدم التزامي الديني او يعاقبني عليه بشكل آخر لكه عمره ما يغفر لي ظلمي لانسان الا لو سامحني يوم القيامة. كل ده مهم وانا باشوف ان ده اهم من اني اغطي راسي. الاخلاق في التعامل هي الاهم من اني اعمل مظاهر الدين واسيب جوهره.

    وانا عارفة اني هاتحجب في يوم من الايام وباتمنى ان ربنا يهديني ولكن مقدرش اعمل زي اللي بيحصل اليومين دول، يبقى نفسي البس ضيق واغطي شعري ده مش حجاب، انا اعرف ناس اتحجبت عشان شعرها وحش ولما تغطيه شكلها احلى.

    وهو ده اللي باعترض عليه، لكن بما يكون الحجاب لا يصف ولا يشف كما قال الرسوم هو ده الحجاب الحقيقي اللي انا مش ضده لكن معاه.

    وشكرا مرة اخرى على اهتمامك.

     
  • At 2:51 PM, Anonymous Anonymous said…

    ana asef 3shan me6awel 3aleky bas enty kalamek da sa7 fe3lan ;bas law bassety lemakaltek hatla2y n enty hagemty ta3lemat elden we sammeteha (6ofan elmad eldeny) we nsety n el6ofan da byad3o le7agat fe3lan elden bynady beha bas elka2emen 3aleh byesta7`demo manhag 3`alat fe elda3wa , nefsy elhogom yeb2a 3ala 6are2et elda3wa msh 3ala elden aw elmad eldeny .

    we ana ra2ye fe kalam faro2 7osny: n de ok weghet nazaro bas kan lazm ye2olha b eslob mohazzab;masalan ana law 7abbet a2ol ra2ye fe 7ad ma2ollosh enta msh betefham 7aga we agarra7 feh la2 lazem a2ollhalo betare2a mo7tarama 3shan yeb2a fe magal lel7ewar
    shokran le6ol balek m3aya
    bye

     
  • At 11:09 PM, Blogger على باب الله said…

    للأسف التدين في مصر أصبح مظهرية و تحدي أكثر منه أي شيء آخر

    يعني يكفي أن الواحدة تلبس الحجاب علشان تبقي متدينة و لو لبست نقاب تبقي آخر إحترام ,

    و الراجل يطلق ذقنه علشان يبقي شيخ و يفرض علي بنته الطفلة البريئة اللي ما كملتش 6 سنين أنها تلبس إسدال و ما تلعبش مع الأطفال الأولاد .. علشان الناس كلها تشهد بتقوي و ورع هذا الرجل ..

    أما المعاملة ( اللي هي عامود الدين ) فأصبحت شيء ثانوي محدش بينتبهله و مش مشكلة يعني إذا كان بيرتشي أو بيضرب أسافين لزملاءه في الشغل طالما أنه بيعمل كده و هو ماسك السبحة

    يا ريت محدش يفهمني غلط .. السبحة و الذقن مش غلط لكن الغلط هو أنك تدعي المشيخة و التقوي و أنت في الحقيقة بعيد كل البعد عنهم
    العيب أنك تأخذ الدين كسبب للتربح من وراءه و وسيلة لزيادة الدخل

    و البنت تلبس الحجاب و تروح تلعب بديلها مع حبيب القلب في أوقات العمل الرسمية

    يا ريت بس نفهم أن الحجاب الحقيقي هو حجاب القلب و الفكر

    يعني العبرة في الرأس و ليست فيما حول الرأس

    و التقوي الحقيقية تنبع من القلب و ليس من الجلابية البيضاء

    يعني العبرة بالقلب الأبيض و ليست بالجلابية البيضاء

    و لو كنت بتفكر تفكير شيطاني و ترتدي الحجاب أو تمسك السبحة..فأنك قد تنجح في خداع الناس و لكنك لن تنجح في خداع الله

    و متهيألي أن كلنا متفقين أن الدعاة و الداعيات , و الشيوخ و الشيخات اللي لا علاقة لهم بالدين إلا الشيك اللي بيوصلهم كل أول شهر من القناة الفضائية الفلانية كتروا جداً جداً و كترت معاهم فتاويهم التيك أواي و تفسيراتهم الخاطئة للدين .. و ده شيء طبيعي لأن فاقد الشيء لا يقدر أن يعطيه

     
  • At 1:21 PM, Blogger ألِف said…

    و ازاي يا هانم تسيبي واحد معدّي في الأسانسير يسألك عن دينك من غير ما تسبي له الدين!

     
  • At 4:44 AM, Blogger أميــــــر القلــــوب said…

    والله انا مش عارف اعلق على كلامك اقول ايه، بس برضه حكاية الويسكى دى زيادة شوية، انا أخر حاجة ممكن اتصور انى اشربها عصير قصب وانتى تقولى ويسكى ياااااااه، وهو طعمه ايه الويسكى دا، ماعلينا، ربنا يوفقك وياريت تزورى مدونتى المتواضعة amirelqloup.blogspot.com
    وانا عارف ان أرائك هتفيدنى يا بتاعة الويسكى انتى.

    أتشرفت بيكى جداً
    أمير القلوب

     
  • At 1:08 AM, Anonymous العاب فلاش said…

    nice blog

     

Post a Comment

<< Home