Hekayat-Hanouma

حكايات أفروديتية من كل الانواع

Tuesday, November 21, 2006

اكتشاف غريب

انهاردة بس اكتشفت ان اول بوست كتبته في مدونتي كان يوم 13 ديسمبر 2005 ... وده نفس يوم وفاة أمي من 4 سنوات ( 13 ديسمبر 2001) والغريب ان أول بوست ذكرت فيه امي وكانني شعرت بالاختناق بعد مرور 4 سنوات بدونها، ونسي الوحيد وصديقتي التي كنت أحكي لها كل شيء تقريبا في حياتي وافتقدتها كثيرا.

يومها شعرت باني مخنوقة وقررت عمل مدونة أكتب فيها عن نفسي واللي نفسي فيه وحكيت عنها وعن الحاجة اللي كانت مضايقاني وقتها. وانهاردة كنت عاوزة اعرف هل فاتت سنة على دخولي عالم التدوين ورجعت أبص في التواريخ فاكتشتفت الاكتشاف الغريب ده.

هو غريب لأنني لم اعتد الاحتفال بذكرى وفاة امي الميلادية وانما الهجرية فقط لذلك كثيرا ما كنت أنسى الذكرى الميلادية. والسبب انها توفت يوم 28 رمضان وهي كانت متدينة جدا وتفضل الاحتفال الديني وهو ما احرص عليه رغم ابتعادي عن الدين تماما وعشان كده بانسى تماما هي ماتت يوم ايه ميلادي.

رغم ان اليوم ده له دلالات كتيرة لكنه اصبح ايضا يوم ميلادي في عالم المدونات والتدوين والذي اتمنى االا انساه واحتفل به قريبا.

3 Comments:

Post a Comment

<< Home