Hekayat-Hanouma

حكايات أفروديتية من كل الانواع

Thursday, June 22, 2006

إشكالية الزواج

الزواج ده مشروع معقد جدا ومالوش قاعدة ثابتة لان النفس البشرية أصلا معقدة ومتقلبة لكن في رايي هناك بعض النقاط الأساسية للزواج الناجح. ولما كتبت عن صديقي اللي بيفكر يتجوز واحدة طلعت الحكاية مصلحة بمعني انهم قدموهاله مع مشروع وعشان كده وافق عليها.

هي مش غنية والا أهلها معاهم فلوس بل بالعكس هو اللي هيشتغل بفلوسه بس هي عندها خبرة في حاجة معينة ممكن تساعده ويعمل مشروع وعشان كده وافق على العروسة، حسبها بعقله، بنت كويسة، اخلاقها كويسة وارتاحلها نفسيا وهتساعده في مشروع خاص بعيد عن شغله الأساسي( يعني دخل زيادة).
من نفس طبقته الاجتماعية وده مهم في الجواز لكن المشكلة انه لسه محبهاش رغم انه قالها بحبك بس انا عارفة كويس ان لسه مشاعره متحركتش ناحيتها هو بيحسبها بعقله وأي زواج يقوم على حسابات العقل في الغالب لا ينجح.

المشاعر مهمة جدا وضرورية وبالنسبة لكريم صديقي اللي كتب في تعليقه اللي ايده مش في المية مش زي اللي ايده في النار، عندك حق يا كرم بس انا ايدي مش في المية ده انا باقول كده عشان ايدي في النار. لو مكنتش باحب جوزي وواخداه عن حب مكناش عمرنا خمس سنين وهو كمان لان الزواج زي ما بقول موضوع معقد جدا، مشاكله اكتر من اوقاته الحلوة، مش معقول اتجوز عشان حاسس او حاسة اني كبرت في السن أو ان قدامي فرصة لازم اتجوز حد باحبه وحب حقيقي بمشاعر ملتهبة ويكون بيننا تفاهم على الأمور الأساسية في الحياة.

مش لازم نكون شبه بعض أو بنحب نفس الحاجات لكن نكون بنكمل بعض ويحاول كل طرف انه يبذل مجهور ويحب الحاجات اللي التاني بيحبها. بس المشاعر هي الأساس لان ملل الزواج وروتينه بيطفي المشاعر الملتهبة دي ولو مش موجودة تبقى مأساسة لكن لو موجودة وخفتت بشوية مجهود بترجع تاني.

الجواز عايز مجهود عشان يعيش ويتحافظ عليه ويستمر لكن تخيلوا معايا لو مفيش حب حقيقي وملتهب والحكاية حسبة عقل بعد اليومين الحلوين ما بيخلصوا مع أول مشاكل محدش بيستحمل التاني وبتتحول الحياة لمجرد عيشة والسلام عشان العيال او طرف بيخون التاني.

كل أصحابي الولاد اللي اتجوزوا بحسبة عقل مهما كانت مختلفة خانوا زوجاتهم بعد سنة او اتنين واللي عمر قوي يعني كانوا خمس سنين. هو صحيح الجواز حسبة قلب وعقل بس العقل بيكون في تحديد قد ايه الشخص ده مناسب ليك، خلفيته الاجتماعية ، أفكاره، سلوكياته. اما القلب ده بيكون قد ايه انت بتحس بيه ومكتفي بيه عن العالم وقد ايه انتوا مش ممكن تناموا وانتوا زعلانين من بعض؟ مين بيصالح التاني ومين بيحبه اكتر وازاي بيعبر عن الحب ده؟

وعشان مابقاش رومانسية قوي الحب للأسف بيخلص وساعات الجوازة بتكمل عشان العيال وبس وده أسوأ حاجة الواحد يمر بيها واتمنى ان ده ميحصليش ابدا.

ونرجع تاني لحكاية صديقي اللي بيحسبها بعقله أنا هاسمع رأي كريم واشوف أنا صح وإلا هو اللي صح.

4 Comments:

  • At 3:51 PM, Blogger SOLITUDE® said…

    "وعشان مابقاش رومانسية قوي الحب للأسف بيخلص "

    وهو عيب ان حضرتك تبقى رومانسية؟!!!

    وانا مش فاهم ازاي الحب بيخلص؟؟!!!
    انا اللي اعرفه ان المشاعر ممكن تتغير...لكن الحب يخلص ازاي يعني؟؟ هو بيبقى بالكيلو ولا باللتر والزوجين بيستهلكوه لحد ما يخلص؟!!!

     
  • At 4:58 AM, Blogger MAKSOFA said…

    شوفوا مصلحتكم بلا حب بلا كلام فارغ اصلا مافيش حب عندنا في بلادنا العربية فية اندفاع عاطفي بيخلي الأتنين يرتبطوا ببعض من غير ما تكون هناك دراسة وافية لتوافق شخصياتهم
    لذلك تتغير مشاعر الغالبية العظمي من المتزوجين تجاة شريك العمر ، ويظل الثنائي مرتبط شرعيا الا انة منفصل روحيا وجسديا
    وقد يلجا احدهما لتعويض هذا النقص بالبحث عن شريك أخر في الخفاء

     
  • At 6:07 AM, Blogger Hanouma said…

    المصلحة عمرها ما بتخلي الحب ينجح بالعكس دي اللي بتدفع للخيانة بعد ما وهج العلاقة أو اكتشاف العلاقة الحميمة ما يخلص وكل واحد عيوبه تظهر ويبان عدم توافق الزوجين ويبتديالراجل وهو الأكثر شيوعا واحيانا المراة في البحث عن شخص يشبع معه شعوره العاطفي.

    توافق الشخصيات مطلوب وده بيبان بالعشرة وطول الوقت ودون تدخل المصلحة الشخصية لكن للاسف احنا في مجتمعنا مبنتعلمش ندرس اللي قدامنا كويس ونشوفه صالح للزواج والا لأ، يعني نشوف التوافق ده موجود والا لأ وده مش لازم زي الغرب يبقى نتيجة ان الاتنين عايشين مع بعض فيه حاجات كتيرة ممكن تكشف اللي قدامك وتبين تفاصيل في شخصيته اذا وضع تحت الميكروسكوب .

    والحاجات دي بتيجي من الخبرة اللي هي مش موجودة اصلا عند الشباب،أمال ليه لااب أو الام أو الاهل بصفة عامة بيرفضوا ساعات جوازات لان خبرتهم في الدنيا واللي هم شافوه بتسمح لهم يحكموا اكتر مننا.

    وعشان كده باقول العقل مطلوب لكن الحب كمان مهم لأن ده اللي بيمنع الخيانة واللي بيساعدك على التسامح خاصة معمشاكل الحياة اليومية.

     
  • At 7:14 PM, Blogger lastknight said…

    أشكالية الأرتباط العاطفى .. و ليس الزواج .. فالزواج النفترض أن يكون تقنينا لحالة ارتياط عاطفى مستقر .. المسأله هنا تكون مساحة الأكتفاء و الأشباع التى يحصا عليها الطرين من العلاقه / الأرتباط .. و من واقع خبرتى فى الزواج و الطلاق أيضا فضلا عن الأرتباط العاطفى .. أنصح الجميع بأن لا تقدم على خطوة الزواج قبل أن تتأكد من أن الطرف الآخر يتقبلك و أنت فى أقصى حلات ضعفك .. و أنت أيضا مستعد لتقبل شريكك فى أقصى لحظات ضعفه .. عند هذه المرحله و عندها فقط .. يكون هذا الأرتباط وصل ألى حالة الأستقرار .. و من ثم يصبح الزواج عندها تقنين لحاله أنسانيه مترابطه ومتماسكه بالفعل .. ستصمد فى وجه مشاكل الحياه كلها .. لكن بالحساب و المصالح و حتى بالأنجذاب البيولوجى .. كل ده كلام فارغ لا مستقبل له

     

Post a Comment

<< Home