Hekayat-Hanouma

حكايات أفروديتية من كل الانواع

Thursday, June 15, 2006

زواج الحب وإلا العقل

جاء يحكي لي ( المرة دي حكاية عن صديق) قابل فتاة مؤدبة أخلاقها كويسة بنت ناس كويسين وبيفكر يخطبها.

سكت ومرديتش عليه، اعرفه منذ زمن وعاصرت معه اكثر من تجربة: انسان حساس كان يبحث عن الحب وفتاة تخطفه من وسط حياته حتى شعر انه كبر في السن وأصبح الجميع يلحون عليه لازم تتجوز.

وجدته يقول لي اللي هتوافق بيا انهاردة مش هتوافق بيا السنة الجاية

أدركت انني مهما قلت لن يقتنع ولن يصدقني... أنا مؤمنة بالزواج عن حب فالحب يساعد على تجاوز الكثير من مشكلات الزواج، يساعدك على ان تغفر أي خطأ يعتقد الآخرين انه لا يغفر حتى الخيانة او الشتيمة اذا كنت تحب حقيقي تغفرها، تغفر أي شيء لانك تكون ضعيف امام حبيبك وهذه ميزة وليست عيبا: الضعف في الحب مش عيب ان ده اللي بيساعد على استمرار الحياة الزوجية المليئة بالمشاكل والقرف. تخيل انك تاخد حبيبتك في حضنك ومفيش اجمل للست من حضن واحد بتحبه مش أي حضن.

لم استطع أن اقول له كل هذا لانني اعرف هذه الحالة التي وصل اليها عشتها مع صديقة لي من قبل أقنعت نفسها بزواج العقل وحاولت ان افهمها أن زواج الحب رغم مشاكله أفضل كثيرا ولكنها صممت على جملة واحدة خدي اللي يحبك مش اللي تحبيه وأضافت احنا من عيلتين بينهم تشابه كبير في الأصل والمستوى الاجتماعي وكل دي حاجات بتدعم الزواج. عارضتها كثيرا ولكنها صممت على رأيها وانتهى زواجها بخيانتها لزوجها ، اعترفت لي وهي بتقوللي انت طلعت صح وهي كانت ست وعشان تخون اخدت وقت لانها مكانتش خيانة لمجرد الخيانة هي قابلت واحد حبته بجد وكان كل حياتها.

مشكلة صديقي هذا انه يمر بحالة لخبطة في حياته ارتبط لمدة عامين بفتاة كان زواجهما مستحيلا وبعد ان تركها بفترة انجذب لفتاة اخرى ( وهو من الصعب أن يجد من تجذبه) ولكن هذه الفتاة كانت مرتبطة فلم تكتمل قصته معها ومن وقتها وهو مجروح وبدلا من ان يبحث عن الحب بدأ يفكر بالعقل. يريد ان يثبت لتلك الفتاة التي تركته انه يستطيع ان يرتبط أيضا وبسرعة ووافق على اول فتاة قدموها له ويحاول اقناعي بانها ممتازة من كل الجهات.

طلبت ان اراها لأقول رأيي ولكنني اعرف انه لا أقناع في الزواج بمعني مينفعش تقنع نفسك بحد لازم تكون بتحبه ومقتنع بيه لوحدك من جواك مينفعش تعدد مزاياه لانه عندما تذكر المزايا يعني انك لست مقتنعا بهذا الشخص لانهك اذا كنت بتحبه ومقتنع به مهما كانت عيوبه ستقبله وتعيش معه. هناك بالطبع اركان للزواج اهمها التناسب الاجتماعي أن يكون الاثنان من نفس البيئة والخلفية الاجتماعية لان هذا يوفر الكثير من مشاكل الزواج أما المشاكل بين الطرفين فالحب كفيل بأن ينهيها بحضن او ابتسامة او حتى كلمة اعتذار عادية.

أقول لصديقي هذا لا تحاول ان تقنع نفسك بأحد ولا تحاول أن تغيظ أحد انتظر الحب الذي يخطفك فمهما طال انتظاره ستكون حياتك افضل بدلا من زواج العقل الذي سينتهي يوما بخيانتك لها( خاصة وأنني اعرفك انت تمل بسرعة ولا يستطيع أحد ان يبقيك الى جواره كثيرا).

أتمنى ان يصدقني ولكنني اعرف انه طالما اتخذ قرارا او سيطرت عليه حالة ما لن يقتنع ... ياريت تقنعوه معايا او اللي عنده رأي تاني يقوله.

9 Comments:

  • At 6:15 AM, Anonymous Anonymous said…

    اثبتت التجربة ان زواج العقل افضل بكثير وانجح من زواج الحب ,الشواهد والدراسات اثبتت ذلك العاطفة تتغير ويبقى العقل لان العقل يضع كل المعايير فى الاعتبار ومنها القبول والرتياح و و والخ
    الخيانة الزوجية سببها الاول هو التربية والاخلاق والاشياء الاخرى وزمان قالو لنا اللى(تمارس الجنس )قبل الزواج تمارسه بعد الزواج حتى لو مجوزة حبيب القلب لان الملل الجنسى لا مفر منه ـعلم الجنس بيقول كدهـوعلاقة البوى فرند اثبتت ذلك

     
  • At 6:32 AM, Blogger SOLITUDE® said…

    الحب لوحده لا يكفي والعقل لوحده لا يكفي
    خير الامور الوسط
    العقل والقلب متجاوران أفضل معيار لبناء علاقة سليمة

     
  • At 7:50 AM, Blogger Alexandra said…

    للأسف كل شيء بيتغير
    ما فيش شيء ثابت. العلاقات الأنسانية يا مغامرة يا مسألة عايزة عمل مستمر للحفاظ عليها

     
  • At 8:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    طبعا ال فيسو بيقوله دا أي كلام

     
  • At 11:03 AM, Blogger KareemFromEgypt said…

    maybe he made his peace with mawdoo3 gawaz el 3akl

    elly 2eedoh fel maya mesh zay elly eedo fel nar ya hanouma

    meaning that maybe he can't find true love, or he doesn't believe in it, but believes in depending on each other and taking care of each other and mutual respect, all of those can be found in love but not necessarily the opposite, let him learn from his mistakes (if you think he's doing a mistake) what works for some people doesn't work for other people

     
  • At 11:14 AM, Blogger Hanouma said…

    أنا مش مقتنعة بكلامك يا فيسو ده مش حقيقي طبعا الا فيما يخص الملل في الجنس ممكن أتفق معاك بس ده مش بيحصل لو فيه حب وتفاهم ومحاولات مستمرة من الطرفين للتجديد. ممكن يحصل بعد سنوات طويلة عشرة او اكثر. لكن الجواز بدون حب لو محصلش فيه توافق في العلاقة الخاصة بيتجه نحو خيانة الرجل لانها أسهل طبعا وخاصة اذا لم يكن الرجب متدين ولو متدين بيتجوز تاني.

    alexandra:
    أنا متفقة معاكي بنسبة كبيرة، عندك حق وانا سعيدة بتعليقك عندي ده معناه اني بقيت من البلوجات اللي بتابعيها لان كتابتك بتعجبني جدا وكل بوست بتكتبيه باقراه واستمتع بيه، بصراحو البلوج بتاعك من يومياتي المهمة جدا.

    كريم:
    احتاج منك لشرح وتوضيح أكتر خاصة اني كنت مستنية رأيك في الموضوع ده بالذات لان انت عارف أنا بأقدر أرائك جدا وعارفة ان موضوع الجواز ده من الموضوعات اللي انت ليك فيها رأي خاص.
    ياريت يا كريم توضح يعني ايه اللي ايده في المية مش زي اللي ايده في النار.

     
  • At 3:19 PM, Blogger littilemo said…

    والله نقطه فيها غموض

     
  • At 12:00 PM, Blogger KareemFromEgypt said…

    as i said lly eedo fel maya in the sense that you are the one with her hand in the water because you found your someone while he hasn't, so therefore he can't think using the same logic you are using as the problem is bigger for him ( he is single and not enjoying it )

    anybody understood anything?

     
  • At 4:25 PM, Blogger MAKSOFA said…

    أثبتت بعض الدراسات العلمية ان الزواج الذي تم في غمرةالأندفاع العاطفي كان نصيبها الفشل الذريع ، وأن الزواج الناجح لابد ان يبني علي اختيار العاطفة والعقل معا ، فالدنيا بغير الحب صحراء جرداء وبغير العقل هوجاء ، اذن لابد من التوازن

     

Post a Comment

<< Home