Hekayat-Hanouma

حكايات أفروديتية من كل الانواع

Wednesday, January 11, 2006

إنهاردة شفت فيلم " ويجا" فيلم كويس يستحق انكوا تشوفوه.
لاول مرة بأحس ان خالد يوسف الوخرج وهو بالمناسبة كاتب القصة والسيناريو الحوار تطور كتير في كتابة السيناريو وفي ادواته كمخرج، هو كان متفوق في المجاميع وحركة الكاميرا المرة دي حاول أنه يدخل للنفس البشرية، احساسه مكانش عالي بس ممثلينه كانوا رائعين. احيانا تشوف فيلم تحس ان الكاميرا هي النفسية الداخلية للبطل بحركاتها وزواياها والمود اللي بيخلقه مش صوت تالت خارجي أو عين خارجية بترصد الأحداث. خالد لسه في مرحلة العين الخارجية ومتتطورش الحالة الداخلية دي بس كان معقول.
المونتاج رائع ومتيز وحساس والأبطال قدموا افضل أداء عندهم خاصة شريف منير ومنة شلبي وهند صبري. هاني سلامة كمان تطور في ادائه كثير وقدريمسك احساس أو موود الشخصية تقريبا طول الفيلم بس كان بيقع منه الاحساس شوية على العكس من شريف منير اللي بيثبت يوم عن يوم انه ممثل قدير.
منة شلبي احساسها في عينيها زي حنان ترك، وشكلها كده هتبقى نجمة الميلودراما المصرية، هند صبري دورها ما اداهاش مساحة لتظهر امكانياتها لكنها كانت متميزة طول الفيلم.
أما دوللي شاهين أدائها على قد دورها ، لكن محمد الخلعي الوجه الجديد ده خد دور أكبر منه ففيه مشاهد وقعت منه كتير ولو ان وشه معبر جدا.
بس فيه حاجة غريبة سيطرت عليا بعد الفيلم انه تقليد لفيلم سهر الليالي يمكن عشان العلاقة بين ستة أصحاب مش (8 في شهر الليالي)، هي طبعا القصة مختلفة لكن نفس فكرة علاقة مجموعة من الأصحاب والبلي فيها علاقات متشابكة مين كان بيحب مين، يمكن التناول مختلف لكن فضلت الفكرة دي مسيطرة عليا واعتقد ان أي فيلم هيتناول مجموعة من العلاقات الشخصية والانسانية بين مجموعة أصحاب هبفضل يفكرنا بسهر الليالي يمكن لانه أول فيلم عمل ده في السنوات الاخيرة.
لكن بصراحة الفيلم ممتع ويستحق المشاهدة وعقبال ما اشوف بقية الافلام اللي انا عايزاها، ملك وكتابة ودم الغزال وفتح عينيك. وكل سنة وانتوا طيبين

4 Comments:

  • At 11:41 AM, Blogger Nightlegend said…

    شكرا جزيلا على الريفيو بتاع الفيلم,الحقيقة انا ماكنتش متحمس انى اشوفه نهائيا بعد ماشفت التريلر الأهبل بتاعه فى السينما,بس دلوقتى ابتديت افكر تانى.

     
  • At 2:55 AM, Blogger Hanouma said…

    بصراحة انت عندك حق التريلر بتاعه اهبل فعلا ورغم ان أنا عارفة ان خالد يوسف كمخرج مش متميز قوي وعمرى ما كنت حريصة اني أشوف فيلم من أفلامه يعني بصراحة اللي شفتهم ميسروش لحد دلوقتي، العاصفة لهجة خطابية وكلام في سياسة انتهت من زمان رغم اني من أنصار القومية العربية لكن توقيت الفيلم كان متأخر قوي وكمان كان فيه هنات في السيناريو، اما جواز بقرار جمهوري في رأيي استعراض لعصلاته انه بيعرف يحرك مجاميع ويعمل كوميديا وده في رأيي تأثرا بأستاذه يوسف شاهين.
    وعشان كده بعد كده مبقيتش متحمسة اني أدفع فلوس وادور على وقت عشان أشوف فيلم من أفلامه.
    معرفش الفيلم ده كان مثير بالنسبة لي يمكن من قصته ويمكن مجموعة الممثلين لكن بصراحة لما شفت الفيلم لقيته اتطور جدا في الكتابة، سيناريو شبه محكوم واستخدام متميز للفلاش باك اللي يعتبر أسهل حل في السيناريو لكن بصراحة خالد استخدمه بطريقة رائعة. اما الحوار فلو كان بعد شوية عن اللهجة الخطابية والدروس المستفادة كان بقى أفضل.
    في رأيي فيلم يستاهل تشوفه واحب أعرف رأيك فيه.

     
  • At 8:25 AM, Blogger daktara said…

    انا شفت فيلم ويجا وتحليلك للفيلم رائع وواقعي فعلا خالد يوسف تقدم كثيرا بالرغم من اني اري انه بالفعل مخرج رائع ومن المتميزين حاليا
    الممثلون رائعون وافضلهم من وجهة نظري هاني سلامة, اما محمد الخلعي فعلا اخد دور اكبر منه وفي مشاهد كتير وقعت منه, الفيلم بصفة عامة متقارب فعلا من سهر الليالي وان كان يختلف بازدياد التشابك والعلاقات بين جميع افراد الشلة ويكفي ان كل واحد نام مع التانية واللي مانمش معاها في الفيلم نام معاها في خياله.
    تحليلك رائع وانصحك بمشاهدة فيلم ليلة سقوط بغداد

     
  • At 3:02 AM, Blogger daktara said…

    دي اول مشاركة لي في هذه المدونة علشان كده عايزها تكون ايجابية وعملية
    ولأن انت اسمك زينب يعني اسم عربي اصيل وبما انت مصرية
    فانا باطلب منك انك تجربي نفس الموضوع ده وبعدين تقوليلنا شعور البنت المصرية هيبقي ايه, خاصة ان انت والكثير من المصريات اتعرضوا للختان يعني جزء كبير من بظرهم مقطوع ومعدش فاضل عندهم غير حتة كدة بتعريفة,
    مش زي البطلة الفرنسية اللي هما اكتر الناس في العالم استمتاعا بالجنس

     

Post a Comment

<< Home